Každý rok sa na trhu objaví asi 156–tisíc nových výrobkov. Keď si to prepočítate, vyjde vám, že približne každé tri minúty uzrie svetlo sveta nejaký nový výrobok. A nie každý je úspešný. Skôr naopak. Veď až 8 z 10 nových výrobkov uvedených na trh v USA končí fiaskom, ba dokonca v Japonsku je to až 9,7 z 10 pokusov! Príkladov by sa dal uviesť celý rad.
Čo takto pozitívny príklad?
V kozmopolitnom New Yorku, plnom reštaurácií, klubov, loungeov a barov je populárne piť kokteily či klasické martini, základom ktorých je vodka; samozrejme, nie hocijaká. Zabudnite na Stolichnayu, Smirnoff či Absolut vodku, vychytenými sú dnes napríklad Grey Goose, Ketel 1, Sky Vodka, ... a, zdá sa, že teraz už aj nová Double Cross Luxury Vodka.
Príbeh „dvojkrížovky“ či „vodky s dvojitým krížom“ (double cross = dvojkríž, z angl.) je tak trochu aj „náš“ príbeh. Na začiatku stál jeden investičný bankár, dvaja podnikatelia z New Yorku a ich slovenský partner, ktorí pozorujúc dynamicky sa rozvíjajúci trh s luxusnou vodkou, dostali nápad: „luxusná vodka odkiaľsi z Ruska, či východnej Európy, skade vodka pochádza“. A vydali sa hľadať niekoho, kto im dokáže vyrobiť naozaj kvalitnú a niečím výnimočnú vodku. Najprv šli do Poľska, potom do Čiech, až ho napokon našli v Starej Ľubovni.
Výnimočnosť novej vodky
„No, čím už len môže byť taká vodka výnimočná?“ - poviete si - „Veď je to len číry alkohol bez chuti a zápachu“. Sám som bol prekvapený, čo všetko sa na vodke podarilo urobiť výnimočným.
Už len samotný fakt, že ide o luxusnú vodku určenú bohatým snobom v Amerike, ktorú vyrába slovenská firma. Marketing je postavený na jedinečnosti produktu: pramenitá voda z úpätia Vysokých Tatier, čisto prírodné suroviny, 7-násobná destilácia, 7-násobná filtrácia a to dokonca cez mikro diamantový prach, čiže dá sa povedať, že je to „vodka filtrovaná diamantmi“. K tomu si prirátajte dizajn: hranatá obdĺžniková fľaša, štylizovaný kovový dvojkríž vlisovaný do hrubého skla, nápis Slovenská republika pod značkou Double cross, dokonca slovenský znak, verše slovenských básnikov vyleptané do skla na zadnej strane fľaše. Cena? 50 dolárov, čo z „dvojkrížovky“ robí jednu z najdrahších, ak nie vôbec najdrahšiu vodku na svete.
Vodka sa začala v USA predávať v septembri. Medzitým už stihla získať dve ocenenia na medzinárodnej súťaži v San Franciscu – a to za chuť a dizajn fľaše súčasne, čo sa doteraz žiadnemu inému výrobku nikdy nepodarilo.
Nie, toto sa nemôže skončiť neúspechom; a to sa „dvojkrížovka“ na Slovensku zatiaľ ani nepredáva.
Autor: Marian Timoracký, marketingový poradca, United Consultants